Inteligentní dům - Pobyt našich studentů v Německu

14. 6. – 25. 6. 2013

Konečně jsme se dočkali. 14. června 2013 jsme naložili nás i náš inteligentní dům a přes počáteční zmatek a problémy se nám s mírným zpožděním podařilo vyrazit do Frankenthalu (NSR). Za volanty školních vozidel usedli Ing. Jiří Růžek, Mgr. Renata Kovaříková a Mgr. Stanislav Dlouhý a k nim se muselo vejít nejen 10 žáků, kteří se na realizaci projektu podíleli nejvíce, ale i velký model našeho inteligentního domu. Cesta naštěstí rychle uběhla, zjistilo se, že učitelé jsou i dobří řidiči a žáci dobří pasažéři.

Naším cílem byla partnerská škola Andreas-Albert-Schule, prezentace výsledků našeho společného projektu Inteligentní dům a exkurze a praxe našich žáků v německých podnicích.

Setkání s německými studenty, pedagogy a vedením školy bylo o to radostnější, že se všichni účastníci již znali.

Večer jsme se ubytovali v historickém městě Worms a ještě tento den jsme využili k prohlídce historického centra. Před námi byl víkend, který jsme věnovali především poznávání a odpočinku před náročným pracovním týdnem. Společně s německými žáky jsme navštívili Technické muzeum v Mannheimu, kde jsme svůj projekt mohli porovnat s modely domů vyrobenými v minulých stoletích, a navíc jsme hledali inspiraci pro naše budoucí společné technicky zaměřené projekty.Ale i tento „volný“ čas byl vyplněn prací na společných výstupech projektu a využit k výměně našich zkušeností.

Hlavním cílem našeho pobytu ale byla prezentace našeho projektu a praxe žáků v německých podnicích. Tomu odpovídala i náplň celého pracovního týdne.

Navštívili jsme podnik na výrobu čerpadel KSB, který jsme si nejen prohlédli, ale měli jsme zde i možnost poprvé si do detailů prohlédnout hotový model inteligentního domu vyrobeného německými žáky. Jeho prezentace definitivně potvrdila, že obě školy zvolili zcela odlišný přístup. Dostatek finančních prostředků na německé straně, která byla sponzorsky podporována podniky podílejícími se na vzdělávání žáků, se projevil použitím nejnovějších technologií, které pro nás byly bohužel nedostupné. Na druhou stranu zcela chyběl smysl pro detail, kterým jsme se my snažili obohatit náš model.

Velmi zajímavá byla i návštěva v podniku a úpravny vod SWIFT, který jsme si nejen prohlédli, ale žáci si i vyzkoušeli pro ně neznámé způsoby instalace přípojky.

Největší úspěch měla praxe v podniku Siemens, jehož pobočka ve Frankenthalu je zaměřena na výrobu turbín. Žáci se naučili rozeznávat jejich typy a sami věnovali jeden pracovní den nácviku zámečnických prací.

Závěrem pracovního týdne jsme navštívili podnik KKK, v němž se vyrábí průmyslové tiskárny. V rámci praxe se žáci věnovali nácviku elektro prací. Na závěr si sami vyrobili zkoušečku obvodů, kterou si na památku odvezli domů.

Významným dnem pro nás všechny byl čtvrtek 20. června 2013 kdy nás i naše německé přátele slavnostně přijal primátor města Frankenthal, který se nám a výsledkům naší práce věnoval celé dopoledne.

Nadešel konec týdne a s ním i možnost zaslouženého odpočinku. Čekala nás společná návštěva historického města Speyeru a především návštěva ohromného technického muzea věnovaného tématu dopravy. Všechny nadchla možnost projít se sovětskou ponorkou z doby II. světové války, prohlédnout si jachtu Kelly Family nebo sovětský raketoplán Buran. Ani o víkendu jsme ale nezapomněli na práci a nadále společně pracovali na výstupech našeho projektu. Společným aktivitám a diskuzím byly věnovány i všechny naše večery.

Nadešel předposlední den našeho pobytu a s ním i pro nás nejdůležitější bod naší výpravy – prezentace a představení našeho modelu Inteligentního domu. V prostorách naší partnerské školy se sešli zástupci města, všech podniků, které s Andreas – Albert – Schule spolupracují. Nervozita všech byla velká, ale spadla z nás hned na počátku, kdy bylo jasné, že i náš model budí nadšení a má u všech přítomných velký úspěch. Tím bohužel ale také pomalu končila naše návštěva Německa.

Poslední den už nás čekalo jenom loučení a pakování. Nejvíce času nám samozřejmě zabralo rozebrání a zabalení našeho modelu, kterému jsme věnovali více péče než sami sobě. Zpáteční cesta už byla vyplněna spíše starostmi o to, co našim žákům uvařili jejich maminky na přivítanou.

Po návratu jsme se všichni shodli na tom, že náš pobyt ve Frankenthalu byl pro nás všechny velkým přínosem. Nejen že jsme se seznámili s charakterem a chodem německé školy a prohlédli si všechny odborná a dílenská pracoviště, ale přínosem byla i možnost porovnání s realitou naší školy. Inspirativní a zajímavé bylo přímé srovnání obou modelů Inteligentního domu, neboť každá škola k vyřešení naší společné úlohy přistoupila zcela odlišným způsobem. Zajímavé bylo i poznání všedního života německých žáků a pedagogů, kulturní a poznávací exkurze, ale i všechen společně využitý volný čas.